אדם מבוגר סובל מכאב

הקשר שבין אוסטאופורוזיס לשבר בצוואר הירך

שבר בצוואר הירך הוא סוג שבר המאפיין במיוחד את האוכלוסייה המבוגרת, ותחומי הרפואה הנוגעים בו הם בעיקר גריאטריה ואורתופדיה. ישנה חלוקה לסוגים שונים של שבר בצוואר הירך: שבר תת-ראשי, שבר בין-טרוכנטרי ושבר תת-טרוכנטרי. בסוג הראשון תיתכן בעיה באספקת הדם לראשו של צוואר הירך. שני הסוגים האחרים לא משפיעים על אספקת הדם, אבל כן מביאים לעמידה שאינה תקינה.

ד”ר אלעד לאור מסביר כי יש קשר בין אוסטאופורוזיס לבין שבר בצוואר הירך – למעשה, המחלה הזו עלולה להעלות את הסיכוי להתרחשות השבר: “מסת עצם חלשה ובריחה של סידן, הם הלכה למעשה הגורם המוביל לשברים בצוואר הירך. אבל לא מדובר בסיבה הישירה לשברים הללו”.

יש להוסיף גורם נוסף לשבר בצוואר הירך, גם הוא קשור לאוסטאופורוזיס: כאשר משקל הגוף נמוך, בעיקר אצל נשים רזות, יש נטייה לאוסטאופורוזיס בשכיחות גבוהה יותר – ומכאן שבר בצוואר הירך עלול להתרחש בשלב מסוים.

כדי להקטין את הסיכוי להופעת שבר בצוואר הירך ככל הניתן, מומלץ לטפל באוסטאופורוזיס, אם קיים. גם אם לא קיים, ממליץ ד”ר אלעד לאור להיבדק אחת לתקופה כדי לאתר את המחלה בשלביה הראשונים, אם תופיע, ולהתאים אורח חיים מתאים לשיפור המצב או לקיבועו. ללא קשר למצב הרפואי, כמובן שמומלץ לוודא שסביבת המטופל/ת מאפשרת לו/ה התנהלות בטוחה במרחב: מיטה בגובה המתאים, מעקה מחוזק, הליכון או כיסא גלגלים תקינים וכיו”ב.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *