ד"ר אלעד לאור - תכיפות במתן שתן

בריחת שתן בקשישים: למה זה קורה?

אולי מסביב לא מרבים לדבר על כך, כי מדובר בתופעה לא נעימה, אבל בריחת שתן מתרחשת בקרב לא מעט קשישים – ההערכה מדברת על סביב 20% מהקשישים שסובלים ממנה. דוקטור אלעד לאור מציין כי מדובר בדליפת שתן בעקבות חוסר שליטה על שלפוחית השתן, שאינה רצונית, ולכן מובילה לירידה באיכות חייהם של הסובלים ממנה.

בבתי הקשישים ישנה אפילו שכיחות גבוהה יותר של התופעה. באופן כללי, ניתן לומר כי התופעה הזו נפוצה הרבה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים. בשל התופעה הזו, נוצרה ‘כלכלה’ מסוימת, שמפרנסת לא מעט אנשים. ההערכות מדברות על הוצאות של מיליארדי של דולרים רק בארצות הברית, על מוצרי היגיינה וספיגה למבוגרים.

למה זה קורה ובמיוחד לקשישים?

נסו לדמיין את השליטה בשלפוחית השתן אצלכם – אתם ככל הנראה יודעים בכל רגע נתון אם אתם זקוקים להתרוקנות או לא. זה קורה מכיוון שהמוח הוא מעין ‘מפקח’ באמצעות נקודות בחוט השדרה, על פעילות הסוגרים וגם על מצבה של שלפוחית השתן. ד”ר אלעד לאור מוסיף: “כאשר המוח מקבל שדר מכיוון שלפוחית השתן ובו מידע על כמות השתן בה, הוא מעביר הוראה להתאפק או לחפש את השירותים הקרובים ולהתפנות”.

“כמי שעוסק מספר שנים בתחום הגריאטריה, ניתן להבין שככל שמתבגרים, קשה לגופנו לשלוט בשריר שלפוחית השתן. ההתכווצות הרצונית שלה מוגבלת יותר, כמו גם היכולת של הקשיש להתאפק”, אומר ד”ר אלעד לאור. בדיוק בשל כך, השלפוחית מתכווצת לעתים תכופות יותר, באופן בלתי רצוני.

איפה זה תופס את הסובלים מכך?

במהלך השינה ישנם שינויים הורמונליים בקרב מבוגרים, כמו שינויים רבים אחרים, וזו סיבה עקיפה שבגינה הם לרוב סובלים מהתופעה בלילות. במקרים רבים השינויים המתחוללים לא מביאים לתופעה של מתן שתן לא רצוני, אבל במקרים מסוימים, עלולים להגביר את הסיכוי לכך. יש עוד גורמים לבריחת שתן – בהם גורמים נוירולוגיים, סביבתיים, גינקולוגיים ועוד.
Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *