אלעד לאור

אלעד לאור: האם מסיכות הבד הביתיות מספקות הגנה בפניי וירוס הקורונה?

אלעד לאור, מסביר כי קשה להעריך את יעילותן של המסיכות בהגנה מפני הדבקה בוירוסים בכלל ובקורונה בפרט. זו הסיבה שבתחילת המגיפה לא הייתה המלצה גורפת לעטיית מסכות.

רוב המחקרים בדקו את המסכות הרפואיות כמו מסכות כירורגיות או מסיכות N95. אך היום בעקבות ההוראה הגורפת לשים מסכה הרבה אנשים מכינים מסכות בבית מבדים שונים. האם מסכות אלה אכן יעילות? הרי קיימים סוגי בדים שונים ולכן יעילותן של המסכות משתנה בהתאם לסוג הבד.

מחקר חדש שהתפרסם ניסה להעריך את יעילותם של בדים שונים להגן בפני וירוסים. המחקר בדק את יעילות המסכה ביחס למצב שבו לא לובשים מסכה בכלל,  לאחר 30 שניות ולאחר 20 דקות. החוקרים פיתחו מודל שהתבסס בין השאר על וירוס נוסף ממשפחת הקורונה – וירוס הסארס. 

התוצאות הראשונות לא היו מפתיעות – המסכות היעילות ביותר היו המסכות הרפואיות המקצועיות כמו מסכות הN99 והN95 ולאחריהן מסכת המנתחים. מסכת הN99 הפחיתה ב94% את הסיכוי להידבק. אחת ההפתעות של המחקר הייתה דווקא מסכה שהשתמשה בשקית פילטר של שואב אבק שהפחית את הסיכון ב83% אחוז לאחר 30 שניות של חישפה וב58% לאחר 20 דקות מהחשיפה. לאחר מכן היו לפי סדר יורד מגבות המטבח, תערובת כותנה דחוסה, ציפיות לכרית ומצעי פשתן וכותנה. בתחתית הרשימה חולות טי שירט וצעיפים. צעיפים הפחיתו את הסיכון ב44% לאחר 30 שניות ולאחר 20 דקות רק ב24%. לכן יש לציין כי הבדים נבדקו בתנאי מעבדה וכי בעולם האמיתי יש חשיבות גם להתאמת המסכה לפנים ולגורמים סביבתיים נוספים. ברור שעטיית מסכה מצעיף או מטי שירט הם עדיפים  על חוסר מסכה בכלל אך עקב תוצאות אלה נראה כי עדיף להשקיע במסיכה רפואית על מנת לצמצם את יכולת ההדבקה במידת האפשר. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *