אלעד לאור

אלעד לאור: האם הטיפולים השונים באמת עוזרים לחולי קורונה קשים?

אלעד לאור מציין כי בחודשים האחרונים נרשמת עליה במתן טיפולים לאנשים המאושפזים כתוצאה מסיבוכי מחלת הקורונה. לדברי ד”ר לאור, לא מדובר בחיסון שניתן לאנשים שעדיין לא נדבקו בקורונה אלא לאנשים שכבר חלו בוירוס COVID-19 והם מאושפזים כעת עם סיבוכי המחלה.

חלק מהאנשים מסביר ד”ר אלעד לאור, זקוקים רק לתמיכת חמצן אך חלקים זקוקים להנשמה מלאכותית או מכשיר לב ריאה (ECMO). מדובר בקבוצת אנשים הנמצאים בסכנת חיים ואחוזי התמותה אצלם גבוהה יחסית לשאר האוכלוסיה. מספר תרופות נוסו על חולים אלה ולאחרונה אירגון הבריאות העולמי (WHO) בדק האם התרופות אלו באמת עוזרות לחולים קשה בקורונה. ארגון הבריאות העולמי בדק 4 תרופות שונות:

התרופה הראשונה נקראת Remdesivir (רמדסוביר). זוהי תרופה שנמצאת בשימוש נרחב גם בישראל הניתנת לחולי קורונה (זו שקיבל דונלד טראמפ כשחלה בקורונה) מדובר בתרופה אנטי ויראלית אשר גורמת להפרעה במנגנון השיכפול של הוירוס וכך מונעת ממנו להתרבות בגוף.

התרופה השנייה היא Hydroxychloroquine (הידרוקסיכלרוקווין). תרופה שכבר נמצאה כלא יעילה במחלקים קודמים. התרופה התפרסמה כאשר לפני כמה חודשים דונלד טראמפ ציין שהוא נוטל אותה באופן קבוע כדי לא להידבק בקורונה. מדובר בתרופה ישנה למלריה שמשמשת גם כטיפול נגד מחלה הזאבת (לופוס) – מחלה בה הגוף תוקף את עצמו. התרופה הזו מפחיתה תגובות דלקתיות בגוף וגם נמצאה יעילה כנגד וירוסים מסוימים.

התרופה השלישית היא שילוב של שתי תרופות אנטי ויראלית הנקראות Lopinavir/ritonavir או בשם המסחרי קלטרה (Kaletra). מדובר בתרופה אנטי ויראלית שנמצאת בשימוש לטיפול באיידס (HIV). 

התרופה הרביעית היא אינטרפרון בטא 1 אלפא Interferon-β1a. מדובר בתרופה אנטי דלקתית שרשומה לטיפול בטרשת נפוצה ( multiple sclerosis).

אלעד לאור: האם אחת מהתרופות האלה באמת עוזרת לחולי קורונה קשים?

לאחר 28 יום של טיפול נבדקו 4 התרופות האלה ביחס לטיפול תומך בלבד ללא התרופות הנ”ל. נבדקו 405 בתי חולים ב30 מדינות שונות  – סה”כ 11,266 חולים. סה”כ מתוך כלל החולים נרשמו 1253 מקרי מוות.

כאשר השוו בין התרופות הם מצאו שלא היה הבדל משמעותי באחוזי התמותה בחולים שקיבלו את התרופות לעומת החולים שקיבלו טיפול תומך בלבד בלי אחת מהתרופות הנ”ל. בנוסף אף אחת מהתרופות לא קיצרה את משך האישפוז או התחלת הנשמה בצורה משמעותית. כלומר למרות שרוב התרופות האלה עדיין נמצאות בשימוש בחולים מאושפזים קשה עם קורונה הלפי כל המחקרים הקיימים הם לא עזורות בצורה משמעותית להחלים מהמחלה ולא מקטיבות את התמותה. לכן יש לשקול באופן רציני את המשך השימוש בתרופות אלה לנוכח העדויות הקיימות כעת. ולנסות למצוא טיפולים אחרים. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *