אלעד לאור: אילו מוטציות מסוכנות יותר מדלתא?

בעוד ישראל והעולם כולו מתמודדים עם ווריאנט הדלתא, וירוס הקורונה ממשיך להתפשט ולייצר וריאנטים נוספים שחלקם יותר מדאיגים מוריאנט הדלתא. הווריאנטים מסווגים על ידי ארגוני הבריאות העולמיים לפי אות יוונית. הווריאנטים המסוכנים ומעוררי הדאגה הם: אלפא (המוכר בשם הווריאנט הבריטי), בטא (הדרום אפריקאי), גמא (הברזילאי) ודלתא (ההודי).

אילו עוד וריאנטים קיימים?

אלעד לאור עונה: “יש גם ווריאנטים “מעוררי עניין” הכוללים זנים שדורשים מעקב ומחקר, אם כי פחות מקבוצת הווריאנטים מעוררי הדאגה. הקבוצה הזו כללה את הווריאנטים שמסומנים באותיות היווניות אטא, יוטא, קאפה ולמדא. תחת השמות הללו מתרבים ומסתעפים גרסאות ושינויים רבים בווירוס שמשמעותם עדיין אינה ברורה”.

אם כן, אילו וריאנטים מסוכנים יותר?

“לווריאנט הדלתא יש כמה תתי סוגים שהם כנראה יותר מסוכנים ויותר מדביקים ממנו אך הם עדיין לא התפשטו מספיק. אחד הווריאנטים של וירוס הדלתא הוא “דלתא פלוס” אשר נתגלה באירופה עוד בחודש מרץ 2021 והוא נודע גם בשם AY.1. הווריאנט התגלה במספר ארצות כולל בבריטניה ובהודו. הווריאנט כולל מוטציה נוספת מגרסת הדלתא בחלבון המעטפת בשם K417N. עם זאת, שכיחותו נמוכה ביחס לגרסת הדלתא”, אומר ד”ר אלעד לאור.

“השבוע התגלה תת זן נוסף של דלתא הנקרא AY.3 — תת־זן של וריאנט הדלתא, שדווח על ידי משרד הבריאות ושמקרי הדבקה שלו שמקורם בחו”ל כבר התגלו בישראל. תת סוג זה התגלה במרכז אמריקה וגם הוא מעורר דאגה. מדובר בזן אלים יותר מבחינת קצב ההדבקה ונראה יש לו עמידות יחסית לחיסון.
כפי שניתן לראות שכיחותם של הווריאנטים השונים עולה והיא קשורה לכך שיש עדיין אנשים לא מחוסנים ולירידה בחיסוניות אצל מחוסנים. לא ברור מה מידת היעילות של החיסונים כנגד הווריאנטים השונים אך ברור שככל שעובר הזמן יתגלו עוד ועוד ווריאנטים שונים של קורונה ושל ווריאנטי הדלתא”.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *