אלעד לאור: מהן הבדיקות המהירות לקורונה והאם הן יעילות?

לאחרונה החלו להימכר ברחבי הארץ בדיקות מהירות לקורונה על מנת לאפשר לאנשים להיכנס לאירועים שונים לפי התו הירוק. ניתן להיכנס לאירועים עם בדיקה מהירה שבוצעה עד 24 שעות קודם לכן, או בדיקת PCR (בדיקת מטוש רגילה) שבוצעה עד 72 שעות לפני כן.

כיצד עובדת הבדיקה לקורונה?

אלעד לאור מסביר: “מדובר בבדיקה שיכולה לאבחן קורונה תוך כ-15-30 דקות בלבד. היא עובדת בשיטה שונה מבדיקת הPCR הרגילה לקורונה; הבדיקה המהירה בודקת אניטגן (חלבונים מסוימים של הווירוס)”. 

“הבדיקה הרגילה של הקורונה מתבצעת באמצעות מטוש שנכנס למכשיר הנקרא PCR. במכשיר הזה יש לנו אנזים מיוחד שיודע לשכפל רק קוד גנטי ספציפי – את הקוד הגנטי של הווירוס. הדגימה נכנסת למכונה אשר משכפלת את החומר הגנטי של הווירוס שוב ושוב וכך מגלים האם החומר הגנטי קיים בהפרשות של הנבדק. היתרון העיקרי של הבדיקה הוא הוא באחוז הדיוק גבוה במידה אך היא בדרך כלל לוקחת מספר שעות”. 

איך עובדות הבדיקות החדשות?

“הבדיקות החדשות המהירות עובדות בצורה שונה. הבדיקה לא מתבססת על שכפול של החומר הגנטי אלא על זיהוי של אחד החלבונים הנמצאים על הווירוס (בדיקת אנטיגן). בדיקה הזו היא פחות מדויקת מהבדיקה הרגילה של הקורונה (בדיקת הPCR)”.

מה הדיוק של הבדיקות המהירות? 

“לפי נתוני משרד הבריאות, הסיכוי שאדם שנדבק בנגיף יקבל תוצאה חיובית בבדיקת האנטיגן נע בין 85% ל-96.7%, ואילו הסיכוי שאדם בריא יקבל תוצאה שלילית קרוב ל-100%. לעומת זאת, הסיכוי שאדם שנדבק בקורונה יקבל תוצאה חיובית בבדיקת PCR קרוב ל-95%, ואילו הסיכוי שאדם בריא יקבל תוצאה שלילית בבדיקה זו קרוב ל-100%”.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *