כיצד עובדת המערכת החיסונית?

ד”ר אלעד לאור מסביר כיצד עובדת המערכת החיסונית:
“הגוף שלנו חשוף כל הזמן לניסיונות חדירה של גורמים מזיקים מבחוץ. כאשר חיידקים או נגיפים פולשים לגופנו, הם מתרבים וגורמים לזיהום בגוף. זיהום זה יכול לגרום למחלה של מספר ימים ולפעמים למחלות קשות הגורמות לנכות ואף למוות. על מנת להילחם בפולשים מבחוץ, מערכת החיסון משתמשת באמצעים שונים. תאי הדם הלבנים הם הכח העיקרי אשר נלחם בזיהומים מבחוץ”. 

לאחר שפולש נכנס לגוף תאים מסוימים של מערכת החיסון בולעים ומעכלים את הפולש. חלקיקים מסוימים מהוירוסים או החיידקים מוצגים למערכת החיסון. דוקטור אלעד לאור אומר כי “לחלקיקים אלה אנו קוראים “אנטיגנים”. הגוף מזהה את האנטיגנים האלה וגורם להפעלת המערכת החיסונית ולהשמדת הפולש:

  1. תאי דם לבנים מסוג B מייצרים חלקיקים חלבוניים קטנים הנקראים נוגדנים אשר נקשרים לאנטיגנים על גבי החיידקים או הוירוסים.  חיבור הנוגדן לאנטיגן מאפשר את חיסולו של הפולש במספר דרכים. 
  2. תאי דם לבנים מסוג T פועלים בצורה שונה. הם תוקפים את התאים אשר נדבקו בזיהום”. 
המערכת החיסונית
המערכת החיסונית

בפעם הראשונה שהגוף שלנו נתקל בחיידק או נגיף, התגובה החיסונית היא איטית יחסית. לוקח לגוף מספר ימים עד שהוא מצליח לייצר את התגובה המתאימה, ולהשמיד את הזיהום. בחלק מהמקרים כאשר מדובר בזיהומים קשים – תוך מספר ימים הזיהום יכול לגרום לנכות קשה ואפילו למוות. לאחר הזיהום הראשוני מערכת החיסון זוכרת את האנטיגן שאליו היא נחשפה והתגובה החיסונית השנייה היא מהירה הרבה יותר. 

ד”ר לאור מוסיף כי “הגוף שומר מספר תאי T, הנקראים תאי זיכרון, אשר נכנסים לפעולה במהירות בכל פעם שהגוף פוגש באותו חיידק או נגיף בשנית. כאשר מתגלים האנטיגנים המוכרים, תאי הזיכרון מפעילים את תאי  ה-B המייצרים את הנוגדנים המתאימים להשמדתם. ולכן לאחר הזיהום הראשוני, החיידק או הוירוס מושמד מייד על ידי מערכת החיסון והוא בד”כ לא גורם למחלה בכלל”. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *