ד"ר אלעד לאור מדבר על בריחת שתן

בריחת שתן: איך שינויים במבנה השלפוחית משפיעים עליה?

ככל שאנו מתבגרים, גופנו עובר שינויים שונים, ולעתים שינויים אלו יכולים להשפיע על תפקוד שלפוחית השתן שלנו. הבנת האנטומיה של שלפוחית השתן וכיצד היא מתפתחת עם הגיל, יכולה לסייע לנו להבין למה מתרחשת בריחת שתן אצל מבוגרים.

דוקטור אלעד לאור, העוסק בגריאטריה מזה שנים לא מעטות, מסביר כי שלפוחית השתן היא האיבר האחראי על אחסון שתן בגופנו ושחרורו אל מחוץ לגוף. איבר זה הוא דמוי בלון, עשוי שריר שמתרחב כשהוא מתמלא בשתן ומתכווץ כשאנחנו מוכנים לרוקן אותו. תהליך זה נשלט על ידי רשת מורכבת של שרירים, עצבים ורקמות הפועלות יחד בצורה חלקה. 

השינויים שעוברת שלפוחית השתן עם הגיל

עם זאת, ככל שאנו מתבגרים, שלפוחית השתן שלנו עוברת שינויים שעלולים לשבש את האיזון העדין הזה. אחד השינויים העיקריים הוא ירידה בטונוס השרירים. “בדיוק כמו שהשרירים בידיים וברגליים שלנו עלולים להיחלש עם הגיל, גם השרירים בשלפוחית השתן עלולים לאבד כוח”, מסביר אלעד לאור. היחלשות זו עלולה להקשות על שלפוחית השתן להחזיק שתן ביעילות, מה שמוביל לבריחת שתן.

בנוסף, העצבים השולטים בשלפוחית השתן עלולים להיות פחות רגישים עם הזמן. עצבים אלה ממלאים תפקיד מכריע באיתות המבשר לשלפוחית מתי הגיע הזמן לרוקן אותה. כאשר הם הופכים פחות רגישים, השלפוחית עשויה שלא לקבל את האות להתרוקן עד שזה מאוחר מדי, וכתוצאה מכך בריחת שתן בלתי צפויה מתרחשת.

גורם נוסף התורם לבריחת שתן הוא שינויים בקיבולת שלפוחית השתן. ככל שאנו מתבגרים, השלפוחית עשויה להיות פחות אלסטית, כלומר היא לא יכולה להימתח ולהחזיק שתן בכמויות שהיא הייתה מסוגלת בעבר. ד”ר אלעד לאור מסביר, כי קיבולת מופחתת זו עלולה להוביל לצורך מוגבר להתרוקן לעתים תכופות יותר.

יתר על כן, שינויים הורמונליים, כגון ירידה באסטרוגן בנשים לאחר גיל המעבר, יכולים גם להשפיע על תפקוד שלפוחית השתן. אסטרוגן עוזר לשמור על בריאות שלפוחית השתן והרקמות שמסביב. כאשר רמות האסטרוגן יורדות, שלפוחית השתן עלולה להיות רגישה יותר לגירוי ודלקת, מה שמגביר עוד יותר את בריחת שתן.

בריחת שתן יכולה להיות מושפעת גם ממצבים בריאותיים אחרים הקשורים בדרך כלל להזדקנות, כגון סוכרת, השמנת יתר והפרעות נוירולוגיות. מצבים אלה יכולים להשפיע על תפקוד שלפוחית השתן באופן ישיר או עקיף, מה שמגדיל את הסבירות להתרחשות בריחת שתן.

איך בכל זאת מתמודדים?

למרבה המזל, הבנת השינויים הללו במבנה ובתפקוד שלפוחית השתן יכולה לעזור לנו לנקוט צעדים להתנהלות נכונה ואף למנוע בריחת שתן. שינויים פשוטים באורח החיים כמו שמירה על שתייה בכמות נכונה, שמירה על משקל תקין ותרגילי רצפת האגן יכולים לחזק את השרירים והעצבים המעורבים בשליטה בשלפוחית השתן. פנייה לייעוץ רפואי ואפשרויות טיפול המותאמות לצרכים האישיים יכולות גם הן לעשות הבדל משמעותי בניהול בריחת שתן ושיפור איכות החיים.

לסיכום, בעוד ששינויים במבנה שלפוחית השתן ובתפקודה הם חלק טבעי מההזדקנות, הם לא חייבים להוביל אל אובדן שליטה במתן שתן, כך טוען ד”ר אלעד לאור. על ידי הבנה כיצד שלפוחית השתן מתפתחת עם הגיל ונקיטת צעדים יזומים כדי לתמוך בבריאותה, אנו יכולים למזער את ההשפעה של בריחת שתן ולשמור על עצמאותנו ורווחתנו ככל שאנו מתבגרים.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *