אילו סוגי חיסונים קיימים?

אילו סוגי חיסונים קיימים? ד”ר אלעד לאור עושה סדר, ומבחין בין סוגי החיסונים השונים:

חיסון מומת – חיסון זה מיוצר על-ידי הריגת הנגיף בעת תהליך הרכבת החיסון ולכן לא קיים סיכוי שהוא יגרום למחלה. בד”כ משתמשים באמצעים כמו חום, קרינה או כימיקלים שונים להמית את הוירוס. ד”ר אלעד לאור מציין כי לעתים קרובות, יש צורך לתת את החיסון מספר פעמים על-מנת ליצור את החסינות או לשמור על קיומה. חיסון מומת לדוגמא הוא חיסון הפוליו, הפטיטיס A וחיסון הכלבת.

ד"ר אלעד לאור

חיסון חי מוחלש – לפי ד”ר לאור, חיסונים אלה מכילים זן של נגיף חי אשר הוחלש על מנת שלא יגרום למחלה בקרב. חיסון זה בד”כ יותר יעיל מחיסון מומת מכיוון שהוא דומה יותר למחלה המקורית. הבעיה מתעוררת אצל אנשים עם מערכת חיסונית לא תקינה אשר יכולים לפתח את המחלה שניתנת בחיסון. דוגמא לחיסון זה הוא חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח. קיים גם חיסון פוליו חי מוחלש.

חיסון מצומד (conjucate) – יש חיידקים אשר המבנה שלהם מקשה על המערכת החיסונית לייצר עבורם זיכרון חיסוני. על מנת לייצר זיכרון חיסוני, מצמידים את האנטיגן של החיידק לאנטיגן אחר שמעורר את מערכת החיסון. דוגמא לחיסון זה הוא חיסון כנגד פנאומוקוק.

חיסון ע”י רעלן (טוקסויד) – דוקטור אלעד לאור מסביר, כי במקום לקחת את החיידק או הוירוס עצמו, לוקחים רעלן מוחלש שגורם ליצירת זיכרון חיסוני. דוגמא לחיסון זה הוא חיסון כנגד דיפטריה וטטנוס.

חיסון תת יחידתי (subunit) – מכיל חלקים של הנגיף או של החיידק או תת-יחידות ולא את החיידק כולו. לכן בחיסונים אלה יש פחות תופעות לוואי. דוגמא לחיסון כזה הוא חיסון כנגד השעלת.

5/5 - (1 vote)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *