אלעד לאור עונה: האם החיסון לקורונה גורם לדלקת בלב?

מיליוני אנשים בעולם כבר קיבלו את החיסון, והמידע שמצטבר על תופעות הלוואי מהחיסון הולך וגדל. נכון לעכשיו פרופיל תופעות הלוואי של החיסון של פייזר כנגד וירוס הקורונה דומה לתופעות הלוואי אשר נצפו בניסויים של חברת פייזר והובילו לאישור החיסון. עכשיו שהחיסון אושר גם לבני נוער מגיל 12, ובקרוב גם לילדים, הרשויות בוחנות תופעות לוואי נדירות יותר שייתכן וישפיעו על אוכלוסיות צעירות. לאחרונה עלה החשד כי קיים קשר בין החיסון לקורונה לבין עלייה בשיעור מקרי דלקת בלב.

איפה מתרחשת דלקת בלב?

אלעד לאור עונה:הדלקת יכולה להתרחש הן בקרום הלב (פריקרדיטיס) והן בשריר הלב עצמו (מיוקרדיטיס). בעוד שהמחלה בקרום הלב היא יחסית קלה, דלקת בשריר הלב עצמו יכולה לגרום לתופעות קשות ביותר, בהן אי ספיקת לב ומוות”.

“יש לציין כי וירוס הקורונה בעצמו יכול לגרום לדלקת בשריר הלב ולמוות כתוצאה מכך”, מוסיף אלעד לאור. “במחקרים הקליניים שבהם נבדק החיסון השתתפו כ-44 אלף אנשים בני 89-16, ובמחקר המשך בבני נוער היו 2,260 משתתפים בני 15-12. מחצית המשתתפים במחקרים קיבלו את החיסון, ומחציתם קיבל זריקת פלצבו. במחקרים אלו לא דווח על אף מקרה של דלקת בלב בשבועות שלאחר קבלת החיסון. אף על פי כן, תוצאות מחקר אלה לא שוללות לחלוטין את האפשרות שהחיסון גורם לתופעת לוואי זו”.

מה קרה בישראל?

“לפי דיווחים שנאספו במשרד הבריאות, בישראל היו כ-70 מקרים של דלקת בלב בקרב אלו שקיבלו את החיסון לקורונה. מספר זה אינו בעייתי בהתחשב בהיקף האוכלוסייה שחוסן, אך העובדה שמרבית המקרים התרחשו בצעירים אחרי שקיבלו את המנה השנייה של החיסון היא חריגה ומצביעה על אפשרות של קשר למתן החיסון.  זו הסיבה לכך שמשרד הבריאות ורשויות נוספות בעולם עורכות בדיקה מעמיקה. בשלב זה נמצא שבארה”ב היו כמה עשרות מקרים של דלקות קלות, אך במערכות המעקב לא זוהתה עלייה במספר המקרים ביחס למצופה”, אמר ד”ר אלעד לאור.

“נכון לעכשיו אין לנו מספיק נתונים לקבוע שהחיסון לקורונה אינו גורם בוודאות לדלקת בלב, אך במידה והוא אכן גורם לה, מדובר בתופעת לוואי נדירה יחסית. ככל שנותר לנו עכשיו הוא להמתין להצטברות של מידע נוסף בנוגע לחיסון”.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *