איך אחראית הקורונה למותם של מיליון חורפנים? ד”ר אלעד לאור עונה

מחלת הקורונה התפשטה בדנמרק לאחרונה גם לחורפנים. על פי ההערכות, כ-17 מיליון חורפנים הומתו בדנמרק. לפני מספר שבועות הודיעה ראש ממשלת דנמרק כי כל חוות פרוות החורפנים במדינה ייסגרו ובעלי החיים שנמצאים בהן יומתו, כדי למנוע התפשטות של שינוי חדש של נגיף הקורונה, שעובר מחורפנים לבני אדם. אף על פי כן, לא כל החורפנים בדנמרק יומתו.

למה הרגו את החורפנים?

ד”ר אלעד לאור עונה: “לאחרונה התגלתה מוטציה חדש של וירוס הקורונה, ונראה שיש לה עמידות מסוימת לנוגדנים שפותחו נגד הנגיף. נכון לעכשיו אותרו רק 12 אנשים שנדבקו בנגיף זה, בשני מחוזות בצפון דנמרק. עקב מאפייניהם החיסוניים של החורפנים ותנאי המחיה שלהם בחוות צפופות, הם הפכו למאגר ביולוגי אידיאלי להתפשטות הוירוס”.

אלעד לאור ממשיך: “הדבקה בקורונה מחורפנים אינה תופעה חדשה בדנמרק. מאז תחילת התפרצות מגפת הקורונה, אותרו כבר חמישה שינויים שנוצרו בווירוס, ומקורם בחורפנים. על פי נתוני המכון הדני לבקרת מחלות (SSI) אותרו  214 חולים שבדמם זוהתה קורונה עם מוטציות כאלו”.

מהי אותה מוטציה חדשה?

“המוטציה החדשה של הוירוס נקראת “מקבץ 5″ (Cluster 5) והיא גרמה לשינוי בווירוס הקורונה. המחלה הנגרמת מווירוס זה לא שונה ממחלת הCOVID-19 הרגילה. ההבדל הוא השינוי שקיים בחלבונים שנמצאים על פני הווירוס. זה מקשה על נוגדנים קיימים לזהות את החלבונים, וכך החיסונים והטיפולים מבוססי נוגדנים שנמצאים כעת בפיתוח עלולים לאבד מיעילותם”, מסביר ד”ר אלעד לאור.

כיצד פועלים עכשיו?

ארגון הבריאות העולמי מנהל מספר מחקרי מעבדה, על מנת להבין את השלכות מאפייניו הייחודיים של הנגיף החדש ואת ההתמודדות שלו עם טיפולים שהותאמו לנגיפי SARS-CoV-2. הארגון גם המליץ למדינות העולם להגביר את בדיקות הסקר לקורונה, ובמקביל להגדיל את היקף הריצופים הגנטיים שנעשים לחיפוש אחרי שינויים חדשים ולא מוכרים של נגיף הקורונה”.

“חשוב לציין שמדובר בתוצאות ראשוניות שטרם פורסמו רשמית ועלינו לחכות למידע נוסף ומחקרים נוספים. כרגע נראה שרק מספר קטן מאוד של אנשים נדבר בקורונה של החורפנים וההתפרצות שלו נבלמה עקב הצעדים שנקטו הדנים”, חותם ד”ר אלעד לאור. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *