ד"ר אלעד לאור - על פעילות יתר בשלפוחית השתן

פעילות יתר בשלפוחית השתן – גורם עיקרי לבריחת שתן

בריחת שתן היא תופעה שמשבשת את רמת החיים של קשישות וקשישים רבים – שסובלים מהפרשות לא רצוניות, במיוחד בשעות הלילה. ד”ר אלעד לאור מסביר, כי נהוג לסווג את בריחת השתן למספר סוגים. אחד הסוגים הוא בריחת שתן בעקבות פעילות מוגברת של השלפוחית, שהיא שריר לכל דבר.

“זהו הגורם הנפוץ ביותר לבריחת שתן בקרב מבוגרים בעשורים המתקדמים לחייהם”, מעיד דוקטור אלעד לאור, העוסק בתחום הגריאטריה במסגרת תפקידו. “בערך חצי ממקרי בריחת השתן שייכים לגורם הזה”. ומה קורה בפועל: התכווצות השריר מתרחשת עוד טרם מילוי השלפוחית, והסובלים מהתופעה יצטרכו להתפנות הרבה יותר ויתנו כמויות קטנות יחסית של שתן בכל פעם. לאחר כל פעם שהקשיש מתפנה, נשארת בשלפוחית שלו כמות לא גדולה של שתן לרוב.

מה שמרגישים המבוגרים שסובלים מבריחת שתן, הוא לרוב צורך מיידי להטיל את מימיהם (מעין דחף ללא יכולת להתאפק אפילו עוד רגע). עם זאת, במקרים רבים, כמות השתן שייתנו תהיה קטנה ביחס לתחושה שהם מרגישים. אחת הסיבות לכך היא הגירוי המוגבר של השלפוחית: הגירוי הזה ייגרם לרוב בשל גורמי רקע, כמו צניחת רחם אצל נשים, דלקת שלא התפתחה לזיהום, ערמונית מוגדלת אצל גברים וכו’. הגירוי יכול להיגרם גם בשל צריכת משקאות ומוצרים משתנים, דוגמת תה וקפה.

סיבה אחרת היא הירידה בעיכוב פעילותה של השלפוחית. הירידה הזו היא פועל יוצא של מערכת העצבים המרכזית שנפגעה ברוב המקרים, בעקבות טראומה פתאומית או הדרגתית: דמנציה ואלצהיימר, שבץ מוחי וכדומה. לחצו כאן לצפייה בסרטון של אלעד לאור בו הוא מסביר איך אפשר להתמודד עם בריחת שתן.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *