אלעד לאור עונה: האם הקורונה גורמת לנזק מוחי?

לפני כמעט שנה, נכנס לחיינו וירוס הקורונה, ומאז אנו שומעים עוד ועוד על הנזקים ארוכי הטווח של הנגיף. אחד התסמינים הבולטים הוא איבוד חוש הטעם והריח. בנוסף, ישנם תסמינים נוירולוגיים שונים, כמו כאבי ראש, סחרחורות, בחילות ועייפות. וירוס הקורונה יכול לגרום לנזק לאיברים שונים בגוף, כמו הריאות והלב, ויכול לגרום לעלייה בשכיחות מקרים של קרישי דם, כולל אירועים במוח. מחקרים שפורסמו לאחרונה מעידים שייתכן שווירוס הקורונה גורם נזק ישירות למוח. הממצאים עשויים להסביר את הפגיעות הנוירולוגיות מהן סובלים על פי מחקרים כ-80% ממחלימי הקורונה שאושפזו בעקבות מחלתם.

כיצד התגלה הדבר?

ד”ר אלעד לאור עונה:לאחרונה חוקרים בגרמניה ביצעו נתיחה על גופותיהם של 33 נפטרי קורונה. החוקרים מצאו שיירים של וירוס, שהגיע ממערות האף ישירות למוח. ממצאים אלו עשויים להסביר לא רק את דרך החדירה של הנגיף אל המוח, אלא גם תסמינים נוירולוגיים רבים מהם סובלים החולים. בחלק מהמקרים יש עקבות וירוס ברקמת המוח, אך ללא עקבות בחללי האף. מסיבה זו, הסיקו כי ייתכן שהנגיף חודר למוח גם בדרכים אחרות, כנראה דרך זרם הדם”. 

מה התגלה במחקרים נוספים?

“מחקר אחר שבוצע בבריטניה מעיד כי ייתכן ווירוס הקורונה גורם לפגיעה קוגניטיבית במוח”, אומר ד”ר אלעד לאור. “החוקרים מצאו שאנשים שחלו בקורונה קיבלו את הציונים הנמוכים ביותר במבדקים קוגניטיביים, בהשוואה לקבוצת הבקרה שלא חלתה בקורונה. ככל שהמחלה הייתה קשה יותר, כך גם הפגיעה הקוגניטיבית הייתה קשה יותר. החוקרים העריכו כי חלק מהפגיעה הקוגניטיבית שוות ערך להזדקנות המוח ב-10 שנים”. 

“חשוב לציין שמדובר במחקר שחסרים בו הרבה נתונים, כמו מצב קוגניטיבי לפני המחלה ומבחנים קוגניטיביים לאחר התאוששות מסוימת מהמחלה, אך ייתכן ומחקר זה מעיד על נזק אפשרי שגורם הווירוס למוח”. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *