אלעד לאור מסביר – מהו החיסון החדש לשפעת?

בכל שנה עשרות אלפים נדבקים במחלת השפעת. בלי קשר למחלת הקורונה, השפעת היא מחלה קשה שפוגעת בעיקר בקבוצות הסיכון (קשישים, ילדים עד גיל 5, נשים בהריון ומדוכאי חיסון) וגורמת לתמותה. גם אנשים בריאים ללא כל מחלות רקע יכולים למות ממחלת השפעת. השנה יש חשיבות גדולה מאוד להתחסן כנגד שפעת, מכיוון שחיסון נגד קורונה כרגע עדיין לא מופץ לציבור.  

למה צריך להתחסן כנגד שפעת כל שנה?

ד”ר אלעד לאור עונה: “החיסון בעצם מחקה את הפעולה הטבעית של הגוף. לאחר שאדם נדבק בווירוס או בחיידק ברוב המקרים זה מעורר אצל הגוף “זיכרון חיסוני” ובפעם הבאה שאותו וירוס או חיידק מנסים לחדור לגוף, הוא מייצר נוגדנים שמשמידים את הווירוס עוד לפני שהוא מספיק לעורר מחלה בגוף. בחיסון השפעת הרגיל יש חלבונים מהמעטפת של הווירוס. לאחר שמזריקים את החיסון – הגוף מפתח נוגדנים כנגד אותם חלבונים ואז הוא יודע להתמודד עם הווירוס האמיתי  ולנטרל אותו עוד לפני שהוא גורם למחלה”.

מה הבעיה?

“הבעיה היא שווירוס השפעת הוא וירוס שמשתנה כל הזמן. בכל פעם שהווירוס מתרבה בגוף נוצרות בו “מוטציות”, כלומר, טעויות בהעתקה של החומר התורשתי שלו. לכן בעצם נוצרות כל הזמן גרסאות חדשות של אותו הווירוס. מכיוון שמדובר בגרסה שונה של הווירוס, המערכת החיסונית שלנו כבר לא מסוגלת לזהות את הווירוס החדש, ולכן אין לנו חיסון כנגד אותם וירוסים חדשים שגורמים לאותה מחלה”, אומר דוקטור אלעד לאור.

מה עושים?

“בכל שנה משנים את החיסון לשפעת כדי שהוא יתאים לזנים של השפעת שצפויים להיות באותה שנה. זו גם הסיבה שחיסון השפעת לא מעניק הגנה מוחלטת מפניה. כדי לנסות להגן על האוכלוסייה מפני נגיפי שפעת חדשים, ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות מקומיים מנטרים את זני השפעת הנפוצים בעולם. פעמיים בשנה ארגון הבריאות העולמי מפרסם את המלצותיו להרכב חיסון השפעת. מאחר שהרכב החיסון מבוסס על תחזיות, ייתכן שזנים חדשים יופיעו לאחר שהחיסונים כבר יוצרו”.

מה חדש השנה?

ד”ר אלעד לאור מסביר: “השנה הגיע לישראל חיסון חדש לשפעת בשם “פלוזון”. מדובר בחיסון במינון מוגבר שמיועד למבוגרים בני 65 ומעלה. הוא מכיל פי ארבעה יותר אנטיגנים מאשר חיסון רגיל, ובדומה לחיסונים הרגילים, מגן מפני ארבעה זני שפעת. מכיוון שהחיסון מכיל יותר אנטיגנים, הוא יותר יעיל במיוחד באוכלוסיה המבוגרת שמערכת החיסון שלה עובדת פחות טוב. על פי המחקרים שפורסמו בעולם, פלוזון הפחית את כל תחלואת השפעת בשיעור של 24.2% בהשוואה לחיסון הסטנדרטי. ההערכה היא שחיסון שפעת רגיל מגן בשיעור שבין 70% ל-100% בחולים צעירים, ומגן בשיעור של 30% עד 60% באוכלוסייה המבוגרת. לכן החיסון מיועד לאנשים מבוגרים מעל גיל 65″. 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *