מה גילו במחקר הישראלי לגבי יעילות החיסונים? ד”ר אלעד לאור עם התשובה

מדינת ישראל היא אחת המדינה בה שיעור המחוסנים הוא הגבוה בעולם. דבר זה מאפשר לראות האם החיסון באמת יעיל ומה תופעות הלוואי שלו. קופת חולים כללית, אחת הקופות הגדולות בארץ, ערכה ניסוי במטרה לבדוק האם החיסון של פייזר אכן יעיל כפי שפורסם במחקר המקורי של החברה, שבוצע על עשרות אלפי אנשים בלבד.

מה מצאו חוקרי הכללית?

“מניתוח הנתונים של כ-1.2 מיליון מבוטחי כללית, בהם 600 אלף מתחסנים שקיבלו את חיסון פייזר, נמצא כי יש ירידה של 94% בשיעור ההדבקה התסמינית וירידה של 92% בשיעור המחלה הקשה, בהשוואה ל-600 אלף מבוטחים דומים שלא התחסנו”, מסביר ד”ר אלעד לאור. “לפי המחקר, יעילות החיסון נשמרת בכל קבוצות הגיל, גם בגילי 70 ומעלה. זה מלמד אותנו שבחיים האמיתיים החיסון יעיל בצורה דומה לנתונים שחברת פייזר פרסמה”.

כיצד התנהל הניסוי?

אלעד לאור עונה: “בניסוי החוקרים סקרו נתונים של כ-600 אלך מתחסנים בגילי 16 ומעלה, מהם כ-170 אלף מתחסנים בגילי 60 ומעלה וכ-430 אלף מתחסנים בגילאי 16-59. קבוצת המתחסנים נבחנה מול קבוצת ביקורת של כ-600 אלף לא-מתחסנים שהותאמה בקפידה, כך שכל מתחסן נבחן ביחס לאדם לא-מחוסן הדומה לו. כך בעצם נוצר מצב שלכל אדם מחוסן יש אדם לא מחוסן המתאים לו”.  

“תוצאות המחקר ונתוני קופת החולים מצביעים על יעילות החיסון כשבוע לאחר מתן המנה השנייה. גם בקרב מי שחלה – מדובר היה במחלה קלה יותר. מהנתונים מתברר שהחיסון אכן יעיל נגד הזנים הנוכחיים של וירוס הקורונה, ובתקווה שיהיה יעיל גם כנגד הזנים החדשים הנותרים עקב מוטציות חדשות”.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *