דוקטור אלעד לאור - תמרורי אזהרה לזיהוי מחלות דמנטיות

תסמינים נפוצים למחלות דמנציה ואלצהיימר

עמותת עמדא שתומכת בחולי דמנציה ואלצהיימר ובבני משפחותיהם, פרסמה מידע ונתונים על מחלות אלה ושכיחותן. ד”ר אלעד לאור מביא כאן מידע מעניין, ואף שימושי במידת מה, בכל הנוגע לסימני האזהרה הנפוצים לדמנציה. מדובר בסימפטומים שונים שמוטב לבדוק אותם במקרה שהם או צירוף של כמה מהם מופיעים. להלן מספר תסמינים:

  1. קושי שפתי – כולנו נתקלים לעתים בקושי לאתר את המילים הנכונות שבהן נרצה להשתמש, אבל בסוף כמעט תמיד מצליחים להעביר את המסר. חולי אלצהיימר לעתים שוכחים מילים שימושיות או שמחליפים אותן באחרות שאינן קשורות. בשלבים מתקדמים של האלצהיימר, ייתכן שיישמעו משפטים שלמים שאינם מובנים.
  2. קושי בהתמצאות במרחב ובשעה – זה קורה לכולם, כששוכחים באיזה יום אנחנו נמצאים, או לאן לכוון את ה-Waze. אבל חולי אלצהיימר, כפי שמסביר ד”ר אלעד לאור, עלולים לא לדעת היכן הם, מה הביא אותם למקום שבו הם נמצאים ואיך לנווט את עצמם לביתם.
  3. פגיעה בזיכרון בעלת השפעה יומיומית – לרוב אנחנו עשויים לשכוח מטלה מסוימת או תאריכים, ובהמשך להיזכר במידע. הסובלים מאלצהיימר או מדמנציה ייטו לשכוח פרטים אלו לעתים תכופות מאוד, ללא יכולת להיזכר בהם בהמשך.
  4. שיכחה היכן הונחו חפצים – נסו לזכור מתי בפעם האחרונה חיפשתם את תעודת הזהות או את מפתחות הרכב שלכם. בסוף מצאתם, נכון? חולי אלצהיימר עלולים להניח את החפצים במקומות שאינם מיועדים לכך (למשל: את הטלפון הנייד במקרר…) ולא לזכור היכן הונחו חפצים אחרים, לעתים תכופות.
  5. תסמינים נוספים:
    1. בעיה וקושי למלא מטלות שגרתיות
    2. שיפוט שגוי – למשל שיכחה של ילד שהחולה אמור לשמור עליו וכו’
    3. אישיות משתנה באופן ניכר ואי אכפתיות ביחס לקרובים
    4. חוסר יוזמה והפגנת פסיביות בהשוואה לעבר
    5. שינויים קיצוניים ותדירים במצב הרוח ובהתנהגות
    6. קושי בהתנהלות עם מספרים (סכומים לתשלום, חישובים וכיו”ב)
Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *