אלעד לאור מסביר האם החיסונים בטוחים?

אנחנו מקבלים הרבה זריקות חיסון במהלך חיינו. רובנו חווינו תופעות לוואי קלות לאחר מתן החיסון – כמו אודם מקומי ביד או כאב בשריר. חלקנו אף הרגשנו רע למשך יום יומיים וחווינו מחלה דמוית שפעת. לחלק מהחיסונים יש מוניטין גרוע, וברשת האינטרנט נפוצים סיפורים רבים על חיסונים שגרמו כביכול לתופעות קשות כמו שיתוק, אוטיזם ותופעות פסיכיאטריות ונוירולוגיות שונות. האם יש בסיס לשמועות האלה? האם החיסונים בטוחים? אלעד לאור מסביר בכמה משפטים האם זה נכון, או שמדובר במיתוס.

בדיקות בטיחות רפואיות

“לפני שמשחררים חיסון חדש לשוק הוא עובר סדרת של בדיקות והוא נבדק על עשרות אלפי בני אדם. זו הסיבה שבד”כ לקוח שנים רבות לפתח חיסון – חייבים לוודא שהוא לא גורם נזק לאנשים בריאים. מכיוון שהחיסון ניתן למאות מיליוני אנשים בכל שנה, לעיתים חלק מתופעות הלוואי מתגלות רק לאחר שחרור החיסון לשוק לציבור הרחב. בעקבות חלק מתופעות הלוואי, לעיתים משנים תרכיב חיסון קיים או מוציאים אזהרה לגבי אוכלוסיה מסוימת שלא יכולה לקבל את החיסון. במקרים נדירים קיימת האפשרות, שהחיסון יוצא מכלל שימוש. מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי בירחון המדעי היוקרתי Annals of Internal Medicine, מראה כי החיסונים שקיימים היום בשוק הם בטוחים מאוד עם מעט מאוד תופעות לוואי יחסית”, מציג ד”ר אלעד לאור.  

בארה”ב קיימת מערכת מיוחדת לזיהוי של תופעות לוואי של חיסונים. מערכת זו (VAERS- Vaccine Adverse Event Reporting System) מקבלת מדי שנה כ 30,000 פניות ומנסה לזהות תופעות לוואי קיימות או חדשות של חיסונים קיימים. 

“במחקר הנוכחי, החוקרים ניתחו את כל השינויים שביצעו רשויות הבריאות בארה”ב בפרופיל הבטיחות של כל החיסונים שאושרו ע”פ תקופה של 20 שנה (1996-2015). בתקופה זו ניתנו בארה”ב מאות מיליוני מנות חיסונים, כך שניתן היה לזהות ולאפיין גם תופעות לוואי נדירות. זוהו 58 שינויים בפרופיל הבטיחות של 25 מהחיסונים. רוב מכריע של תופעות הלוואי החדשות היו קלות וללא השלכות בריאותיות משמעותיות. בחלק קטן מאוד מהמקרים זוהו תופעות לוואי כמו התעלפות או תופעות נויורלוגיות נדירות”, ממשיך ד”ר לאור.  

עפ”י אלעד לאור, תופעת הלוואי המשמעותית ביותר שניתן היה למצוא בחיסונים היא אלרגיה (22%). רק חיסון אחד הורד מהשוק – חיסון לתינוקות נגד וירוס הרוטה שגורם לשילשולים. החיסון הורד מהמדפים פחות משנה אחת לאחר שיצא. מחקר זה מראה לנו שלאורך תקופה ארוכה של 20 שנה הרוב המוחלט של החיסונים היו בטוחים עם תופעות לוואי קלות או מאוד נדירות. 

“החיסונים מונעים מדי שנה מיליוני מקרים של תחלואה, נכות ומוות ברחבי העולם. לכן חשוב להתחסן ולא להאמין לכל מיני שמועות מידע לא מבוסס שקיים”, מסכם אלעד לאור.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *